Theoretical Perspectives and Scopes for Research on Social Movements and Conflicts

Authors

  • Enver Vega Figueroa Universidad Nacional Federico Villarreal

DOI:

https://doi.org/10.58211/recide.v5i1.149

Keywords:

methodology, social movements, conflicts, general theory, intermediate range theory, substantive theory

Abstract

The importance of recognizing the scope of social theory for the rigorous study of social movements and conflicts from various theoretical perspectives is addressed. This scope is classified into three levels: i) general theories, ii) intermediate scope theories; and, iii) substantive theories. General theories offer broad and abstract theoretical frameworks to understand social phenomena as a whole, such as Marxism and its variants, functionalism, structural-functionalism, systems theory and deconstructivism. Middle-range theories focus on specific areas of study and provide an intermediate level of abstraction, such as social capital theory or social exchange theory. Substantive theories are specific and explain specific phenomena in particular contexts, such as the theory of resource mobilization in social movements. Alternative conceptualizations of social movements and conflicts are presented, and examples of theories are explored according to their scope. It also shows how these theories are applied in research on social movements and conflicts, and what methodologies to use. Furthermore, methodological recommendations are offered to address this social reality effectively, emphasizing the importance of research ethics and the continuous adaptation of theoretical and methodological approaches. Finally, it is highlighted that social theory plays a crucial role in understanding the complexity of social movements and conflicts.

Author Biography

  • Enver Vega Figueroa, Universidad Nacional Federico Villarreal

    Sociólogo. Con maestría en desarrollo y defensa nacional, doctorado en desarrollo y seguridad estratégica, posgrados en inteligencia y seguridad multidimensional, en el Centro de Altos Estudios Nacionales del Perú; posgrado en gestión estratégica en investigación, ciencia y tecnología en instituciones de educación superior en la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Estudios en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Docente en el Departamento Académico de Sociología de la Universidad Nacional Federico Villarreal. También, es docente-investigador en diversos centros académicos del sector seguridad y defensa: Escuela Superior de Guerra del Ejército, y Escuela Naval del Perú.

References

Allport, G. (1954). The nature of prejudice. Addison-Wesley.

Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Becker, H. (1963). Outsiders: Studies in the sociology of deviance. The Free Press.

Bourdieu, P. (1998). La distinción: Criterio y bases sociales del gusto. Taurus.

Bryman, A. (2006). Mixed methods. SAGE Publications.

Butler, J. (1990). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Siglo XXI Editores.

Calduch, R. (2014). Métodos y técnicas de investigación internacional. Universidad Complutense de Madrid.

Castells, M. (1998). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Vol. I: La sociedad red. Alianza Editorial.

Castells, M. (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Vol. II: El poder de la identidad. Alianza Editorial.

Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Los movimientos sociales en la era de Internet. Alianza Editorial.

Collins, R. (2009). Violence: A micro-sociological theory. Princeton University Press.

Coser, L. (1956). The functions of social conflict. Routledge and Kegan Paul.

Cournot, A. (1969). Investigaciones sobre los principios matemáticos de la teoría de la riqueza. Alianza.

Creswell, J. y Poth, C. (2017). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Sage.

de Beauvoir, S. (1949). El segundo sexo. Les Éditions Gallimard.

Della, D. y Keating, M., Eds. (2013). Enfoques y metodología de las ciencias sociales. Una perspectiva pluralista. Ediciones Akal S. A.

Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (2011). The SAGE handbook of qualitative research. Sage.

Du Bois, W. E. B. (1899). The Philadelphia negro. University of Pennsylvania.

Du Bois, W. E. B. (1903). The souls of black folk. Oxford World’s Classics

Durkheim, E. (1960). The division of labor in society. The Free Press of Glencoe.

Enver Vega. (2020, 27 de agosto). ¿Cómo se utiliza la teoría en la investigación social? [video]. YouTube. https://youtu.be/awftV6cq5qA

Enver Vega. (2022, 16 de noviembre). Características de una teoría científico social [video]. YouTube. https://youtu.be/SPaXd8d1Yoo

Enver Vega. (2023, 18 de agosto). Los alcances de la teoría en el estudio científico de la realidad social [video]. YouTube. https://youtu.be/5OZcHEMdQ9w

Enver Vega. (2023, 23 de agosto). Teoría y metodología para la operacionalización de variables [video]. YouTube. https://youtu.be/BsqOFWyffoM

Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional de Cuyo (22 de noviembre de 2022). Rita Segato: “Elegimos una teoría por la dirección de la historia en la que queremos ir”. https://ffyl.uncuyo.edu.ar/rita-segato-elegimos-una-teoria-por-la-direccion-de-la-historia-en-la-que-queremos-ir

Fanon, F. (1965). A dying colonialism. Grove Press.

Fanon, F. (2009). Piel Negra, mascaras blancas. Ediciones Akal S. A.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Giddens, A. (1995). La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Amorrortu Editores S. A.

Goffman, E. (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu editores.

Grosser, G. (2016, 16-18 de noviembre). El rol de la teoría en la investigación social [ponencia]. V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. Métodos, metodologías y nuevas epistemologías en las ciencias sociales: desafíos para el conocimiento profundo de Nuestra América, Mendoza, Argentina. https://acortar.link/w3SDz5

Hall, S. (1996). Cultural studies and its theoretical legacies. Routledge.

Klein, N. (2001). No logo. El poder de las marcas. Paidós.

Leedy, P., y Ormrod, J. (2016). Practical research: planning and design. Pearson.

Marcuse, H. (1968). El hombre unidimensional. Ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Editorial Joaquín Mortiz, S. A.

Marshall, C. y Rossman, G.B. (2014) Designing qualitative research. Sage Publications.

McAdam, D. McCarthy, J. y Zald, M. N. (Coords.). Movimientos sociales, perspectivas comparadas. Oportunidades políticas, estructuras de movilización y marcos interpretativos culturales. Istmo

McCarthy, J. y Zald, M. N. (1977). Resource mobilization and social movements: a partial theory. American Journal of Sociology, 82(6), 1212-1241. https://www.jstor.org/stable/2777934

Melucci, A. (1989). Nómadas del presente: movimientos sociales y necesidades individuales en la sociedad contemporánea. Temple University Press.

Melucci, A. (1996). Desafiar los códigos: acción colectiva en la era de la información. Cambridge University Press.

Merton, R. (1965). Teoría y estructura sociales. Fondo de Cultura Económica.

Merton. R. (1965). Teoría y estructura sociales. Fondo de Cultura Económica.

Moore, B. (2002). Los orígenes sociales de la dictadura y de la democracia. El señor y el campesino en la formación del mundo moderno. Ediciones Península.

Morgan, D. (2014). Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach. SAGE Publications, Inc.

Ortiz, E. (2012). Los niveles teóricos y metodológicos en la investigación educativa. Cinta de Moebio, (43), 14-23. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2012000100002

Polletta, F. (2006). It Was Like a Fever. Storytelling in Protest and Politics. The University of Chicago Press.

Sautu, R. (2005). Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación. Lumiere.

Segato, R. L. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Ediciones Prometeo.

Smelser, N. J. (1965). Theory of collective behavior. The Free Press-The Macmillan Company.

Strauss, A. y Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications.

Tarrow, S. (2022). Power in movement. Social movements and contentious politics. Cambridge University Press.

Tilly, Ch. (1978). From mobilization to revolution. The University of Michigan.

Tilly, Ch. y Tarrow, S. (2015). Contentious politics. Oxford University Press.

Touraine, A. (1973). La auto-producción de la sociedad. Instituto de Investigaciones Sociales, Embajada de Francia en México.

Touraine, A. (1988). El retorno del actor: teoría social en la sociedad postindustrial. EUDEBA.

Vega, E. (2021, 2 de junio). El ciclo de los conflictos sociales. Clase magistral en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Federico Villarreal. ResearchGate. http://bit.ly/3F8auHy

Yin, R. (2009). Case study research: Design and methods. Sage Publications.

Young, I. M. (2022). Justice and the politics of difference. Princeton University Press.

Zepeda, L. (3 de diciembre de 2021). La antropología de Rita Segato en la FIL para comprender la violencia de género en Latinoamérica y México. Center for Advanced Latin American Studies in the Humanities and Social Sciences-CALAS. http://www.calas.lat/es/noticias/la-antropolog%C3%ADa-de-rita-segato-en-la-fil-para-comprender-la-violencia-de-g%C3%A9nero-en

Zikmund, W. y Babin, B. (2010). Essentials of marketing research. South-Western, Cengage Learning.

Downloads

Published

2024-02-17

Issue

Section

Methodological articles

How to Cite

Theoretical Perspectives and Scopes for Research on Social Movements and Conflicts. (2024). Revista De Ciencia E Investigación En Defensa - CAEN, 5(1), 96-123. https://doi.org/10.58211/recide.v5i1.149

Similar Articles

1-10 of 86

You may also start an advanced similarity search for this article.